Політична іконографія vs потестарна імагологія: евристичний потенціал, методологічні рамки та дослідницькі центри

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Анотація

Метою статті є дослідження евристичного потенціалу, методологічних рамок та дослідницького спрямування двох (суб)дисциплін – політичної іконографії та потестарної імагології.


Наукова новизна полягає в розкритті недостатньо вивчених історичною наукою аспектів розвитку політичної іконографії та постерстарної імагології, зокрема на прикладі українській історіографії на сучасному етапі (1991–2022). 


Методологія дослідження передбачає дотримання принципів науковості, розвитку, системності, історизму та історіографічної традиції. Методами дослідження є загальнонаукові методи аналізу, синтезу, узагальнення та дедукції, а також історичні методи, зокрема історико-генетичний, історико-системний та метод джерелознавчої критики.


Джерельну базу дослідження складають тексти Мартіна Варнке, Абі Варбурга, Алоїза Ріґля, Міхаіла Бойцова, у яких частково чи повно обґрунтовано термінологічний апарат історії мистецтв, візуальної історії, політичної іконографії та потестарної імагології.


З’ясовано, що дослідження в рамках політичної іконографії в Україні майже відсутні, проте активного розвитку набули дослідження із застосуванням методів імагології, потестарної імагології, історичної імагології. Потестарна імагологія, запропонована М. Бойцовим, продовжує дослідження з філології, компаративної лінгвістики та політичної історії. Проблематика потестарної імагології охоплює перш за все проблеми іншування (алієнації), механізмів створення та функціонування стереотипів, образів влади, впливів образів на суспільство. Політична іконографія, запропонована М. Варнке на поч. 1990-х рр., є логічним продовженням варбургової іконографії, історії мистецтв та візуальних студій. Визнаючи головним політичним центром не наративні, а візуальні джерела, дослідники політичної іконографії аналізують комунікативний простір, у якому образ (нім. bild) є самостійним актором, що реалізовує власні політики. Завдяки образам відбувається семіологізація простору та перетворення його на політичний простір.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Левченко, І. (2022) «Політична іконографія vs потестарна імагологія: евристичний потенціал, методологічні рамки та дослідницькі центри», Проблеми всесвітньої історії, (19), с. 176–188. doi: 10.46869/10.46869/2707-6776-2022-19-10.
Розділ
Статті
Біографія автора

І.К. Левченко

Левченко Ілля Костянтинович – аспірант, асистент кафедри історії мистецтв Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Посилання

Warnke, M. (1992). Politische Ikonographie. Die Lesbarkeit der Kunst: Zur Geistes-Gegenwart der Ikonologie. Ed. Andreas Beyer. Berlin, 23-28. [In German].

Boitsov, M. (2010). Chto takoe potestarnaia ymaholohyia? [What is Potestary Imagology?] Vlast і obraz. Ocherkі potestarnoу imahologіі, red. M. A. Boitsov, F. B. Uspenskyi. Sankt-Peterburh: Aleteiia, 5–38. [In Russian].

Shneider, R. (2011). Political Iconography and the Pacture Act. The Execution of Charles I in 1649. Pictorial; Cultures and Political Iconographies. Approaches, Perspectives, Case Studies from Europe and America. Ed. Hebel Udi J., Wagner Cristoph. Berlin, New York, 63–83. [In English].

Murár, T. (2015). Kunstwollen: The Transfer and Precarious Survival of an Artistic-Theoretical Concept in Czech Art History of the 20th Century. Slovo a smysl, Word & Sense, 12 (24), 42–49. [In English].

Riegl, A. (2000). The Group Portraiture of Holland. Transl. by E. M. Kain, D, Britt. Texts and Documents. [In English].

Varburg, Aby. (2008). Velikoe pereselenie obrazov [The Great Migration of Images]. Sankt-Peterburg: Izdatelskiy dom «Azbuka-klassшka». [In Russian].

Rampley, M. (1997) From symbol to allegory: Aby Warburgs theory of art. The Art Bulletin, 79(1), 41–55. [In English].

Warburg, A., Rampley, M. (2009). The Absorption of the expressive values of the past. Art in Translation, 1(2), 273–283. [In English].

Fleckner, U., Warnke, M., Ziegler, H. (eds.). (2014). Politische Ikonographie. Ein Handbuch. In 2 Bänden. Bd.1: Abdankung bis Huldigung. Bd. 2: Imperator bis Zwerg. Beck C. H. [In German].

Verevkina, I. (2018). Potestarnaya imagologiya: istoriograficheskiy obzor [Potestary Imagology: Historiographical Review]. European Scientific Conference: sbornik statey XII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii V 2 ch. Ch. 1. Penza: MTsNS “Nauka i Prosveschenie”, 151–154. [In Russian].

Orehov, V. (2020). Predystorija otechestvennoj imagologii: tradicija kak celeukazanie [Prehistory of native imagology: tradition as target designation]. Imagologija ikomparativistika, (14), 143-167. [In Russian].

Chepizhenko, V. (2020). Richard II Plantahenet: politychni praktyky ta kontseptsiia pravlinnia [Richard II Plantagenet: Political Practices and the Concept of Government]. Dysertatsiia kand. ist. nauk, Odeskyi natsionalnyi universytet imeni I.I. Mechnyka. [In Ukrainian].

Humennyi, V. (2018). Rymska imperiia i Parfiia: politychni ta viiskovi kontakty (kinets I st. do n.e. – pochatok III st. n.e.) [The Roman Empire and Parthia: political and military contacts (end of the 1st century BC - beginning of the 3rd century AD)]. Dysertatsiia kand. ist. nauk, Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka. [In Ukrainian].

Hordiienko, V., Hordiienko, H. (2017). Estetyka vizantiiskoho prydvornoho tseremonialu cherez pryzmu kontseptsii potestarnoi imaholohii [Aesthetics of the Byzantine court ceremonial through the prism of the concept of potesterial imagology]. Umanska starovyna, 3, 35–42. [In Ukrainian].

Yakovliev, M. (2021). Skladovi terminolohichnoho instrumentariiu doslidzhennia kontseptosfery politychnoi nauky [Components of the terminological toolkit of research in the conceptual sphere of political science]. Derzhava i pravo, 89, 288–297. [In Ukrainian].

Posokhov, S. (2014). Eticheskie problemy istoricheskoj imagologii [Ethical problems of historical imagology]. Zhurba, O. et. al (red.), Istoriohrafichni ta dzhereloznavchi problemy istorii Ukrainy. Profesiina etyka istoryka u mizhdystsyplinarnomu prostori, Dnipropetrovsk: LIRA, 115–131. [In Russian].

Adamska, I. (2017). “Piane derevo”: iliustratsii ukrainskoi radianskoi medychnoi periodyky yak zasib borotby z alkoholizmom u 1920-kh rokakh [“Drunken tree”: illustrations of Ukrainian Soviet medical periodicals as a means of combating alcoholism in the 1920s]. Tekst i obraz: aktualni problemy istorii mystetstva, 2(4), 5–22. [In Ukrainian].

Demchuk, S.A. (2018). The Spanish Fury in Frans Hogenbergs Engravings (1535–1590): “Wandering” Images of the Eighty Years War. Vox medii aevi, 2(3), 167–194. [In English].

Zavodovskyi, A. (2017). Istorychna imaholohiia: novi obrii dlia doslidzhen protsesiv ukrainskoho natsiietvorennia kintsia XVIII–pochatku XX st. [Historical imagology: new horizons for researching the processes of Ukrainian nation-building in the late 18th–early 20th centuries]. Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Istorychni nauky, (10), 81–90. [In Ukrainian].

Pyzhyk, A. (2018). Vtilennia v radianskomu khudozhnomu kino obraziv “voroha” ta “heroia” periodu Ukrainskoi revoliutsii 1917-1921 rr. [The embodiment of the images of the “enemy” and “hero” of the period of the Ukrainian Revolution of 1917-1921 in Soviet art cinema]. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani, 21(6), 28–38. [In Ukrainian].

Posokhov, S. (2020). Problemy teorii ta praktyky istorychnoi imaholohii: ukrainskyi vymir [Problems of the theory and practice of historical imagology: the Ukrainian dimension]. Ideology And Politics Journal, 7–29. [In Ukrainian].

Kuminova, K. (2022). Obraz Toksarisa u tvorakh Lukiana Samosatskoho [The image of Toxaris in the works of Lucian of Samosatsky]. Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka: istorychni nauky, (36), 77–86. [In Ukrainian].

Kovalevska, O. (2018). Vizualni studii [Visual Studies]. Narysy z sotsiokulturnoi istorii ukrainskoho istoriiepysannia: subdystsyplinarni napriamy. Kyiv: Heneza, 119–184. [In Ukrainian].

Kotliarov, P. (2015). Portrety Melankhtona: spivvidnoshennia vizualnoho obrazu i naratyvnykh kharakterystyk [Portraits of Melanchthon: the relationship between visual image and narrative characteristics]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia “Istoriia”, 2(125), 26–31. [In Ukrainian].

Kotliarov, P. (2016). Humanistychnyi obraz Filipa Melankhtona za vizualnymy dzherelamy XVI st. [The humanist image of Philip Melanchthon based on visual sources of the 16th century]. Tekst i obraz: aktualni problemy istorii mystetstva, 2, 58–69. [In Ukrainian].

Kotliarov, P. (2018). Letiuchi lystky yak kliuchove media doby Reformatsii: teksty i obrazy [Flying leaves as a key medium of the Reformation: texts and images]. Tekst i obraz: aktualni problemy istorii mystetstva, 1(5), 33–42. [In Ukrainian].

Vashchuk, L. (2016). Renesansnyi pravytel: obraz Frantsyska I Valua za yoho ordonansamy ta svidchenniamy suchasnykiv [Renaissance ruler: the image of Francis I of Valois according to his ordinances and the testimony of contemporaries]. Dysertatsiia kand. ist. nauk, Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka. [In Ukrainian].

Levchenko, I. (2020). The Engraving Of John Droeshout ‘King James I Of England And VI Of Scotland With Truth And Time, Memory And History (1651): An Interpretation. Tekst i obraz: aktualni problemy istorii mystetstva, 2(10), 52–71. [In English].

Kotova, S. (2015). Obraz chuzhoho i obraz voroha: imaholohiia v suchasnykh mizhdystsyplinarnykh humanitarnykh doslidzhenniakh [The image of the stranger and the image of the enemy: imagology in modern interdisciplinary humanitarian studies]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia “Istoriia”, 4(127), 20–24. [In Ukrainian].

Research Centre for Political Iconography – Warburg-Haus. [Online]. Available from: http://www.warburg-haus.de/en/forschungsprojekte/forschungsstelle-politische-ikonographie/ [In English].

Demchuk, S. (2019). Putting iconology in the plural. Journal of Art Historiography, (21), 1–9. [In English].

Rudenko, O. (2020). The Classical Reception, Royal Image and Strengthening the King’s Power in Early Modern Poland (1520–1572). MA thesis, Jagiellonian University in Kraków, University of Glasgow, University of Tartu. [In English].

Rudenko, O. (2020). Creating The Image of the King: The Early Modern Woodcut of Sigismund Augustus from ‘Confessio Fidei’ by Stanislaus Hosius. Text and Image: Essential Problems in Art History, 1(9), 59-61. [In English].

Le Juez, B. (2021). Cosmopolitan Theory: Examining the (Dis-) location of Imagology. Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory, 7(2), 6–27. [In English].

Košničar, S.M. (2015). Aspekti Drugosti U Ranom Putopisnom Diskursu Miloša Crnjanskog O Banatskim Švabama U Svetlu Potestarne Imagologije [Aspects of otherness in the early travel discourse of Milos Crnyanskyi about the Swabians of Banat in the light of potestary imagology]. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 40(1), 129–149. [In Serbian].

Mitchell, U. Dzh. T. (2017). Ikonologiya. Obraz. Tekst. Ideologiya [Iconology. Text. Image. Ideology]. Moskva: Kabinetnyiy uchenyiy. [In Russian].

Levchenko, I., Kukharuk, U. (2019). Symvolika Ordenu Pidviazky yak zasib reprezentatsii vlady Dzheimsa VI & I Stiuarta (za zobrazhalnymy dzherelamy z National Portrait Gallery) [Symbols oft he Order of the Garder as a Means of Representation of the James VI&I Authority (based on the illustrative sources of the National Portrait Gallery)]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Seriia “Istoriia”, Vol. 140(1), 30–33. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2640.2019.140.8. [In Ukrainian].