Становлення незалежної в’єтнамської держави та її перетворення у централізовану феодальну монархію у X-XIV століттях

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Анотація

У статті розглядається процес становлення незалежної в’єтнамської держави, починаючи з X ст., коли в’єтнамський народ виборов незалежність у боротьбі з китайськими загарбниками.У 938 р. в’єтнамський воєначальник Нго Куен звільнив країну від китайського панування, що тривало близько тисячі років, і заснував династію Нго (939-965 рр.).


У період правління династії Лі (1009-1225 рр.) значного поширення набув буддизм, який став державною релігією. У 1054 р. країна отримала нову назву Дайв’єт,що означає “Великий Вє’т”, тобто у назві країни відобразилось ім’я етнічної групи – в’єтів, яка складала переважну більшість населення стародавнього В’єтнаму.Під цією назвою країна буде відома світові впродовжпонад семи століть аж до 1804 р.


Особливу увагу в статті приділено відносинам Дайв’єту і держави Тямпа (або Чампа), яка існувала на території сучасного центрального та південного В’єтнаму і в часи розквіту (VIII-XI cт.) займала до половини території цієї країни.


У 1225 р. до влади у Дайв’єті прийшла нова династія Чан, яка правила країною 175 років. Головною загрозою на півночі залишалась китайська імперія Сун, а після 1256 р. – монгольська імперія Юань, до складу якої увійшов увесь захоплений на той час монголами Китай. Дайв’єту довелось тричі зіткнутись з монгольською навалою (у 1258 р. 1285 р. і 1287-88 рр.) і всі три рази, незважаючи на значні втрати та руйнування, в’єтнамцям вдалося розгромити ворога та примусити його війська залишити країну. Під час правління династії Чан в країні склалась усталена система феодальної монархії. Значного поширення набуло конфуціанство, китайська етично-філософська школа, яка за сприяння імператорів династії Чан впроваджувалась як система принципів організації в’єтнамського  суспільства.


Загалом, за часів правління династій Лі та Чан, порівняно невеликий Дайв’єт перетворився на могутню з військової точки зору державу, яка здатна була протистояти значно сильнішим у цьому плані китайській та монгольській імперіям, що створило передумови не тільки для збереження незалежності та територіальної цілісності країни, але й для подальшої експансії в’єтнамської держави у південному та західному напрямках.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Припік, Є. (2020) «Становлення незалежної в’єтнамської держави та її перетворення у централізовану феодальну монархію у X-XIV століттях», Проблеми всесвітньої історії, (10), с. 7–18. doi: 10.46869/2707-6776-2020-10-1.
Розділ
Статті
Біографія автора

Є.О. Припік

Припік Євген Олександрович – кандидат економічних наук, старший науковий співробітник відділу історії країн Азії та Африки Державної установи «Інститут всесвітньої історії НАН України»

Посилання

Vietnam: strana i liudi [Vietnam: country and people] (2002). Hanoi: Tkhez’oy. [In Russian].

Taylor, K.W. (1983). The Birth of Vietnam. Berkeley: University of California Press. [In English].

Nguyen, K.V. (1978). Ocherki istorii Vietnama [History of Vietnam]. Hanoi: Literatura na inostrannykh yazykakh. [In Russian].

Bezacier, L. (1972). Le Viet-Nam. Paris: Picard. [In French].

Coedès, G. (1968). The Indianized States of Southeast Asia. University of Hawaii Press. [In English].

Nguyen, V.H. (1995). The Ancient Civilizaton of Vietnam. Hanoi: The Gioi Publishers. [In English].

Durand, M. & Huard, P. (1990).Viet-Nam, Civilization and Culture. Hanoi-Paris: Ecole française d’Extrême-Orient. [In English].

Nguyên, T.A. (1990). Le Dai Viêt et ses voisins. Paris: L’Harmattan. [In French].

Maspèro, G. (2002). The Champa kingdom. Bangkok: White Lotus. [In English].

Tran, K.P. (2004). Vestiges of Champa Civilization. Hanoi: The Gioi. [In French].

Higham, Ch. (2002). Early Cultures of Mainland Southeast Asia. Bangkok: River Books. [In English].

Nguyen, K.V. (2009). Vietnam: A Long History. Hanoi: The Gioi Publishers. [In English].

Minh C., Ha, V.T. & Nguyen, T.T. (1993). Buddhism in Vietnam: from its origins to the 19th century. Hanoi:P The Gioi. [In English].

Nguyen, T.T. (1992). History of Buddhism in Vietnam. Hanoi: Social Sciences Publishing House.

Skvortsov, V.N. (1979). Konets dorogi mandarinov. Moskva: Mysl. [In Russian].

Papin, P. (2001). Histoire de Hanoi. Paris: Fayard. [In French].

Lê, T.K. (1981). Histoire du Viet Nam des origines à 1858. Paris: Sudestasie. [In French].