Роль і місце опозиції в політичній системі Швейцарії

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Анотація

У статті розглядається роль та спосіб функціонування опозиції в політичній системі Швейцарської Конфедерації. Показано, що відсутність опозиції в політичному житті країни в традиційному розумінні пояснюється, у першу чергу, досягнутим між головними політичними силами згодою або конкордансом, оформленим офіційно у вигляді так званої “магічної формули”. Функціонуючий за цим принципом федеральний уряд у поєднанні з чітко відпрацьованим механізмомпрямої, а точніше сказати, напівпрямої референдумної демократії: з одного боку дозволяє ефективно реалізувати конституційне право громадян брати участь у політичному житті країни, а з іншого – уникати перманентних парламентських та урядових криз. У статті досить докладно описується політична система Конфедерації. Окрему увагу приділено Швейцарській народній партії, потужній політичній силі, яка протягом останніх десяти років стабільно досягала високих результатів на парламентських виборах та з повним правом вважати себе опозиційною. У цьому зв’язку автором ставиться питання щодо можливості використання існуючої нині в Швейцарії політичної системи, а, тим більше, способу функціонування опозиції, як моделі для інших країн? В публікації докладно розкрито, як діє на практиці інститут прямої демократії. Наголошується на тому, щонародна ініціатива та референдум дають громадянину можливість постійно впливати на конституційний процес у державі та виносити розроблені урядом проекти на суд народу. Часте звернення у такий спосіб до виборців примушує суспільство постійно перейматися актуальними політичними питаннями. При цьому, великі авторитетні партії користуються цим правом рідше, ніж дрібні суспільні організації або позапарламентські опозиційні групи. Крім того, швейцарцям вдається таким чином постійно тримати під контролем політичний курс уряду, і Федеральна рада згідно конституції країни має постійно радитись з народом, який свою думку щодо політичних пропозицій висловлює, опускаючи бюлетені до скриньок для голосування. При цьому підкреслюється, що головний виклик швейцарському федералізмові полягає не в мультикультуралізмі нації, який склався не в наслідок імміграції  громадян, як, наприклад, у в США, Канаді або Австралії, а навпаки, сягає своїм корінням у вікову історію спільнот, які споконвічно мешкали в Швейцарії. Коротко охарактеризовані відносини Швейцарії з Європейським Союзом протягом останнього двадцятиріччя. Характеризуючи українсько-швейцарські відносин, автор робить акцент на значенні, яке має Швейцарія для нашої держави, зокрема в контексті війни Росії проти України. Аналізуються переваги та недоліки прямої референдумної демократії. Робляться певні висновки щодо можливості використання швейцарського досвіду у політичному житті інших країн.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Рудич, С. (2022) «Роль і місце опозиції в політичній системі Швейцарії», Проблеми всесвітньої історії, (19), с. 82–97. doi: 10.46869/10.46869/2707-6776-2022-19-5.
Розділ
Статті
Біографія автора

С.Ф. Рудич

Рудич Сергій Феліксович – кандидат технічних наук, старший науковий співробітник відділу теорії та методології всесвітньої історії Державної установи «Інститут всесвітньої історії НАН України»

Посилання

Korotkevich, R.V. (2013). Politicheskaya opozitsiya. LesnoyVestnyk, 5, p. 83-89. [In Russian].

Bernaszyuk, I.М. (2009). Pravove regulyvanya opozytsiynоyi diyalnosti v Ukrayini: postanovka problemy. Derzhava i parvo, 44, p. 212-217. [InUkrainian].

Flyayer, Т. (2006). Shveytsariya: konstitytsiya federalnogo gosudarstva i kantonov. Kazanskiy tsentr federalizma i publichnoy politiki. [Online]. Available from: http://www.kazanfed.ru /publications/ kazanfederalist/n4/ stat7/ [In Russian].

Politychna opozytsiya yak instytut suschasnoyi demokratiyi. Biblioteka ukrainskyh avtoreferativ. [Online]. Available from http://librar.org.ua/sections_load.php?s =policy&id=397 [In Ukrainian].

De Tokvil, A. (1992). Demokratiya v Amerike. Moskva: Progress. [In Russian].

Sumlennyiy, S. (2008). Poslednyaya pryamaya demokratiya. Ekspert onlayn. [Online]. Available from: http://expert.ru/all/ [In Russian].

Amstutz, А. (2015). Die Bedeutungder Opposition. [Online]. Available from: www.svp.ch// referate/ die-bedeutung-der-opposition [In German].

Sirotin, S.V. Kak rabotayet demokratiya v Shveytsaiyi? Institut prav cheloveka. [Online]. Available from: http://www.hrights.ru [In Russian].

Proishozhdeniye i razvitiye referendumov v Shveytsaryy. [Online]. Available from: http://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki [In Russian].

Zavalnyuk, I. U Shveyzarii na referendumi pidtrymaly zakon proty zbroi. [Online]. Available from: https://ua.newroi/s/ua/world/v-latvyy-vyyavyly-bolee-400-popytok-obojty-sanktsyy-protyv-rossyy-y-belarusy [Online].

Yudanov, Yu. (2002). Shveytsariya I Yevrosoyuz: trudnye poisky partnerstva. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2, p. 19-26. [In Russian].

Capodici, V. (2012). Die Schweizerträgtdurchauszehn Millionen Einwohner [Tagesanzeiger] [Online]. Available from: http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/Die-Schweiz-ertraegt-durchaus-zehn-Millionen-Einwohner/story/29453122 [In German].

Rudych, S.F. Posytsiya Shveytsarskoyi Konfederatsiyi schodo viyny Rosiyi proty Ukrainy. [Online]. Available from: https://ivinas.gov.ua/viina-rf-proty-ukrainy/pozytsiia-shveitsarskoi-konfederatsiia-shchodo-viiny-rosii-proty-ukrainy.html [In Ukrainian].