“Зіткнення теоретизувань”: Османська імперія у XVIII ст.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Анотація

У статті аналізуються основні соціологічні теорії й концепції стосовно Османської імперії XVIII ст. її політичного, економічного, міжнародного життя. Основні теорії які будуть використовуватися в рамках фактологічного матеріалу: модернізаційна, світ-системна, класова, дивергенційна, історичної соціології, концепція “Великої кривої” Рея Даліо, економічних циклів, описаних згідно методології економічних циклів. Метою статті є перевірка теорій османською практикою і вироблення загальної теоретичної лінії розвитку держави Османів у XVIII ст. Виявлено, що Османська держава пережила у XVIII столітті низку змін, які, на перший погляд були не дуже помітні сучасникам, але які визначили подальший розвиток держави на десятиліття вперед аж до середини кінця ХІХ ст. З точки зору модернізаційної теорії Османська держава зазнала кілька етапів змін, які вже й так докладно досліджені в історіографії: “Епоху тюльпанів” (1703-1730), модернізаційні потуги 1750-1770-х рр., правління Селіма ІІІ (“Нізамі-Джедід”) – які намагалися скопіювати й дорівнятися до європейських інститутів у намаганні відновити військову могутність і вдало протистояти наступу європейців. Через цілу низку причин як суб’єктивного так і об’єктивного або реального характеру ці спроби не дали того результату, який очікували його впроваджувачі, а обмежилися лише певними здобутками, які структурно мало змінили османську державу. Згідно теорії економічних циклів – османи потрапили в низхідну тенденцію ділової активності (як і інші країни), але через структуру економіки та економічну політику зазнали більших збитків, що вплинули на соціальну сферу. З точки зору марксистського аналізу османи залишалися феодальною країною з яскраво вираженим військово-експансіоністським елементом. З точки зору світ-системного аналізу – до кінця століття османи міцно закріпилися в статусі держави напівпериферії, знизивши свій статус до регіональної держави в кращому випадку. З точки зору історичної соціології – османське суспільство почало поляризуватися як територіально (через зростаючу роль місцевих верхівок та пониження влади центрального уряду) та функціонально (через відсутність індустріалізації та асиметричності торгівлі й неадекватності економічної політики влади в османів так і не виник виробничий «третій клас»). Окремо варто виділити концепцію Рея Даліо, яка хоч і відносно популярна в журналістських та наукових колах, але не може слугувати науковою теорією через неверифікованість та понятійну розмитість критеріїв.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Чалий, А. (2023) «“Зіткнення теоретизувань”: Османська імперія у XVIII ст»., Проблеми всесвітньої історії, (22), с. 43–58. doi: 10.46869/2707-6776-2023-22-4.
Розділ
Статті
Біографія автора

А.О. Чалий

Чалий Андрій Олегович – аспірант Державної установи «Інститут всесвітньої історії НАН України».

Посилання

Wallerstein, I. (2004) A world-system analyzing. An introduction. Durham and London: Duke university press. [In English].

Wallerstein, I. (2000). The essential Wallerstein. New York: New press. [In English].

Anter, A. (2014) Max Weber’s Theory of the Modern State: origins, structure and significance. New York: Palgrave Macmillan. [In English].

Delanty, G., Isin, E.F. (Eds). (2003). Handbook of Historical Sociology. London: Sage publications. [In English].

Royce, E.C. (2015) Classical social theory and modern society: Marx, Durkheim, Weber. Lanham: Rowman and Littlefield. [In English].

Dillon, M. (2014). Introduction to Sociological Theory: Theorists, Concepts, and Their Applicability to the Twenty-First Century. Oxford: John Wiley & Sons, Ltd. [In English].

Kyianytsia, L.L. (2021). The Modernization Theory Paradigm and Its Discontents: Reviewing the Contribution and Fallings of the Modernization Theory to Social and Political Research. Ukrainian Policymaker, Vol. 8, pp. 41-50. [In English].

Altun, F.A. (2022). Critical Review of “Ottoman Modernization”. Adam Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, No. 12 (1), pp. 107-130. [In English].

Eisenstadt, S. (2000). Multiple modernities. Daedalus, Vol. 129, No. 1, pp. 1-29. [In English].

Mücen, B. (2009). Doxa of Modernization: The Sense of Political Reality in the Historiographies of the Late Ottoman Empire. PhD dissertation. New Brunswick, New Jersey: The State University of New Jersey. [In English].

Abrams, Ph. (1980). History, Sociology, Historical Sociology. Past and Present, 87, pp. 3-16. [In English].

Martynov, A.Yu. (2004). Istorychna sociolohiya (cyklichna paradyhma). Kyiv: UIAD “Rada”. [In Ukrainian].

Bormotov, M. (2009). Economic cycles: historical evidence, classification and explication. MPRA Paper No. 19660. [In English].

Dalio, R. (2021). Principles for Dealing with the Changing World Order: Why Nations Succeed and Fail. New York: Simon and Schuster. [In English].

Isais, R., Smirna, T., Paun, C.A. (2019). Critical view on the mainstream theory of economic cycles. Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society, Vol. 14, No. 1, pp. 48-58. [In English].

Wright E.O. (Ed.) (2005). Approaches to Class Analysis. New York: Cambridge University Press. [In English].

Chang, Ha-Joon. (1998). Kicking Away the Ladder: Development strategy in historical perspective. London: Anthem Press. [In English].

Wallerstein, I. (1979). The Ottoman Empire and the Capitalist World-Economy: Some Questions for Research. Review (Fernand Braudel Center), Vol. 2, No. 3, pp. 389-398. [In English].

Frank, A.G. (1994). The World Economic System in Asia Before European Hegemony. The Historian, No. 56, pp. 260-276. [In English].

Terlouw, K. (2003). Semi-peripheral developments: from World-Systems to Regions. Capitalism Nature Socialism, Vol. 14, Issue 3, pp. 71-90. [In English].

Chase-Dunn, C., Hall, T.D. (1997). Rise and Demise: Comparing World-systems. Boulder: Westview Press. [In English].

Nişancıoğlu, K. (2014). The Ottoman origins of capitalism: uneven and combined development of Eurocentrism. Review of International Studies, Vol. 40 (2), pp. 325-347. [In English].

Erkurt, B. (2013). A critique of World-system inspired historiography of transition to capitalism in the Ottoman Empire. Master thesis. Istanbul: Middle East technical university. [In English].

Aygül, C. (2011). Asiatic mode of production and the Ottoman Empire. Sosyal Bilimler Dergisi. No. 2, pp. 1-32. [In English].

Dinu, E.-C. (2018). Patterns of cleavage development in the late Ottoman Empire and Khedival and British Egypt: intrasocietal and extrasocietal determinants of opposition. Studia Politica: Romanian Political Science Review, No. 1, pp. 57-81. [In English].

Komlosy, A. (2019). Crises, long waves and World-system analysis. Journal of Globalization Studies, Vol. 10, No. 2, pp. 55-76. [In English].

Korotaev, A., Zinkina, J., Zlodeev, D., Vaskin, I. (2019). Great Divergence of the 18 century? Cliodynamics: The Journal of Quantitative History and Cultural Evolution, No. 9, pp. 1-15. [In English].

Hrynyn, L.E., Korotaev, A.V., Hrynberh, R.S. (Eds) (2016). Kryzysy y prohnozy v svete teoryy dlynnykh voln. Moskva: Mosk. red. yzd-va “Uchytel"”. [In Russian].

Pamuk, Ş. (2009). The Evolution of Factor Markets in the Ottoman Empire, 1500-1800. Continuity and Change, No. 24, pp. 1-30. [In English].

Pamuk, Ş., Kıbanç, K. (2010). Ottoman State Finances in European Perspective, 1500–1914. The Journal of Economic History, Vol. 70, No. 3, pp. 593-629. [In English].

Muttaqin, M.Q., Azra, A., Saepudin, D., Jabali, F., Lubis, A., Fakih, Z.K. (2020) The Rise and Fall of the Ottoman Empire and How It Fits Ibnu Khaldun’s Theory. Conference: Proceedings of the 3rd International Colloquium on Interdisciplinary Islamic Studies, ICIIS 2020. Jakarta, Indonesia, pp. 1-19. [In English].

Artunç, C. (2012). The Protégé System and Beratlı Merchants in the Ottoman Empire: The Price of Legal Institutions. Yale University Department of economics working paper, No., pp. 1-31. [In English].

Zinkina, J., Christian, D., Grinin, L., Ilyin, I., Andreev, A., Aleshkovski, I., Shulgin, S., Korotayev, A. (Eds.) (2019). A Big History of Globalization: The Emergence of a Global World System. Cham: Springer. [In English].

Dağlı, M. (2013). The limits of Ottoman pragmatism. History and Theory, No. 52, pp. 194-213. [In English].

Barkey, K. (2008). Empire of Difference: The Ottomans in Comparative Perspective. Cambridge: Cambridge university press. [In English].

Lapidus, Ira M. (2014). A history of Islamic societies. New York: Cambridge University Press. [In English].

Noel, M. (2019). Useful enemies: Islam and The Ottoman Empire in Western Political Thought, 1450–1750. Oxford: Oxford university press [In English].

Chalyi, A., Ivanov, O. (2019). Ochyma yevropejcya: viziya Skhodu v praci Avraama Anketil-Dyuperona “Shidne zakonodavstvo”. Yevropejski istorychni studiyi, No 13, pp. 121-140. [In Ukrainian].

Epstein, S.R. (2000). Freedom and growth: the rise of states and markets in Europe, 1300–1750. London: Routledge. [In English].

Aksan, V.H. (2013). Ottoman wars 1700-1870: An Empire besieged. New York: Routledge. [In English].

Weiker, W.F. (1968). The Ottoman Bureaucracy: Modernization and Reform. Administrative Science Quarterly, Vol. 13, No. 3, Special Issue on Organizations and Social Development, pp. 451-470. [In English].

Nanov, P. (2022). RepublykaTurcyyamezhduYztoka y Zapada. Sofyya: Yzdatelstvo “Yztok-Zapad”. [In Bulgarian].

Zencirci, G. (2014). Civil Society’s History: New Constructions of Ottoman Heritage by the Justice and Development Party in Turkey. European Journal of Turkish Studies, No. 19, pp. 1-20. [In English].

Khusal, I. (2016). Restricted Individuality and Absence of Independent Civil Societal Elements in the Ottoman Empire. Iqra university conceptual paper, No. 1, pp. 1-9. [In English].

Çaha, Ö., Karaman, L. (2008). Civil Society in the Ottoman Empire. Journal of Economic and Social Research, No. 8, pp. 53-81. [In English].

Tansel, C.B. (2015). Deafening silence? Marxism, international historical sociology and the spectre of Eurocentrism. European Journal of International Relations, No. 21 (1), pp. 76-100. [In English].

Norkus, Z. (2007) The Grand Duchy of Lithuania in the Retrospective of Comparative Historical Sociology of Empires. World Political Science Review. Vol. 3, issue 4. pp. 1-41. [In English].

Peker, E. (2016). A Comparative-Historical Sociology of Secularisation: Republican State Building in France (1875-1905) and Turkey (1908-1938). Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Joint Degree (Cotutelle) of Doctor of Philosophy. Simon Fraser University (Canada) Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (France). [In English].

Nanov, P. (2020). The First Stage of the Ottoman Modernization Viewed through the Prism of Walt Rostow’s Model. Балканистичен Форум, No. 3, pp. 172-196. [In English].

Makdisi, U. (2002). Ottoman orientalism. American historical review. 2002. Vol. 107, Issue 3, pp. 768-796.[In English].

Galor, O. (2011). Unified Growth Theory. Princeton & Oxford: Rrinceton university press. [In English].

Pamuk, Ş. (2006). Estimating Economic Growth in the Middle East since 1820. The Journal of Economic History. Vol. 66, No. 3, pp. 809-828. [In English].

Rajnert, E. (2015). Yak bahati krayiny zbahatily, i chomu bidni zalyshayutsya bidnymy. Kyiv: Tempora. [In Ukrainian].