Роль ініціативи «Один пояс, один шлях» у трансформації міжнародного порядку

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Анотація

У статті досліджується проблема розвитку та реалізації ініціативи «Один пояс, один шлях» (ОПОШ), а також її вплив на трансформацію сучасного міжнародного порядку. Показано, що створена Китаєм у 2013 р. ініціатива під назвою «Економічний пояс Шовкового шляху та Морський шовковий шлях XXI ст.», а потім перейменована на ініціативу «Один пояс, один шлях» є одним із проектів, які продовжать шлях динамічного розвитку, перетворюючи Китай у лідируючу державу у світовій економіці та політиці у відчутній перспективі. Безпрецедентний економічний прогрес за останні п’ятдесят років відображає динамізм керівництва Комуністичної партії Китаю (КПК), починаючи з Ден Сяопіна та Сі Цзіньпіна. Перетворення від аграрної економіки з низькими доходами до економіки, яка динамічно розвивається і заснована на стратегічному передбаченні.


Проведення третього форуму «Пояс та шлях» 17-18 жовтня 2023 р. у Пекіні відобразило інноваційний підхід до підтримки «великого стрибка вперед» Китаю. Сі Цзіньпін окреслив вісім основних кроків щодо сприяння конструктивному співробітництву, приділивши особливу увагу багатовимірним мережам, відкритій економіці, практичному співробітництву, зеленому розвитку, науковим інноваціям, контактам між людьми, системам оцінки та багатосторонньому співробітництву.


Доведено, що ініціатива «ОПОШ» є насамперед відображенням стратегічного бачення Китаю щодо посилення свого впливу в різних частинах світу, особливо в Азії та Африці, шляхом надання допомоги у розвитку інфраструктури та індустріалізації. Глобальні інфраструктурні проекти ініціативи «ОПОШ» є яскравим прикладом прихильності Китаю до м’якої сили та забезпечення інвестицій для реалізації своїх короткострокових та довгострокових інтересів.


Представлено, що протягом найближчих десятиліть людство може стати свідком зміни парадигми міжнародного порядку, зосередженого навколо ініціативи «Один пояс, один шлях» як фірмова зовнішня політика Китаю. Метою ініціативи «ОПОШ» є досягнення як економічного, так і політичного бачення. Оскільки Китай надає країнам регіону інвестиції в інфраструктуру та досвід розвитку інфраструктури, це допоможе країнам регіону розвиватись економічно або розділити економічне процвітання Китаю. Успіх та життєздатність ініціативи «ОПОШ» залежать від здатності Китаю продовжувати досягати успіх за допомогою своєї китайської моделі, її здатності захистити величезну кількість активів за кордоном та унікальних політичних переваг країн регіону. Перш ніж Китай опанує силу своїх власних ідей, економічні інтереси Китаю в регіоні неминуче будуть захищені і забезпечені його військовою силою, що зростає.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Фесенко, М. (2024) «Роль ініціативи ‘Один пояс, один шлях’ у трансформації міжнародного порядку », Проблеми всесвітньої історії, (26), с. 137–154. doi: 10.46869/2707-6776-2024-26-8.
Розділ
Статті
Біографія автора

М.В. Фесенко

Фесенко Микола Васильович – доктор політичних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник відділу трансатлантичних досліджень Державної установи «Інститут всесвітньої історії НАН України».

Посилання

Andornino, G.B. (2017). The Belt and Road Initiative in China’s Emerging Grand Strategy of Connective Leadership. China & World Economy. Volume 25, Issue 5. P. 4-22. [Online]. Avaliable from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cwe.12211 [In English].

Wiig, V, Silver, J. Turbulent presents, precarious futures: urbanization and the deployment of global infrastructure. Regional Studies. Volume 53, Issue 6, 2019. P. 912-923. [Online]. Avaliable from: https://www.doi.org/10.1080/00343404.2019.1566703 [In English].

Miller, M.C. (2016). The role of beliefs in identifying rising powers. Chinese Journal of International Politics. Volume 9, Issue 2. P. 211-238. [Online]. Avaliable from: https://www.doi.org/10.1093/cjip/pow006 [In English].

Hurley, J., Morris, S., Portelance, G. (2017). Examining the debt implications of the Belt and Road Initiative from a policy perspective. Journal of Infrastructure, Policy and Developmen. Vol 3, Issue 1. P. 139-175. [Online]. Avaliable from: https://systems.enpress-publisher.com/index.php/jipd/article/view/1123/871 [In English].

Schulhof, V., Vuuren, V, Kirchherr, J. (2022). The Belt and Road Initiative (BRI): What Will it Look Like in the Future? Technological Forecasting and Social Chang. Volume 175, February. [Online]. Avaliable from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S004016252100740X [In English].

Wang, Y. (2016). Offensive for defensive: the belt and road initiative and China’s new grand strategy. Pacific Review. Volume 29, Issue 3. P. 455-463. [In English].

Full text of President Xi’s speech at opening of Belt and Road forum. (2017). Work Together to Build the Silk Road Economic Belt and The 21st Century Maritime Silk Road. 14 May. [Online]. Avaliable from: https://www.mfa.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/zyjh_665391/201705/ t20170527_678618.html [In English].

The Belt and Road Initiative: A Key Pillar of the Global Community of Shared Future The State Council Information Office of the People’s Republic of China. (2023). The Third Belt and Road Forum for International cooperation. October. [Online]. Avaliable from: http://www.beltandroadforum.org/english/n101/2023/1010/c124-895.html [In English].

García-Herrero, A. (2023).The Belt and Road Initiative transformation makes it a more – not less- useful tool for China. Brugel. 15 March. [Online]. Avaliable from: https://www.bruegel.org/newsletter/belt-and-road-initiative-transformation-makes-it-more-not-less-useful-tool-china [In English].

Ahmar, M. Will The Belt And Road Initiative Transform The World Order? (2023). Friday Times. October 19. [Online]. Avaliable from: https://thefridaytimes.com/19-Oct-2023/will-the-belt-and-road-initiative-transform-the-world-order [In English].

Pierson, D., Kurmanaev, A., May, T. (2023). With Putin by His Side, Xi Outlines His Vision of a New World Order. The New Tork Times. October 18. [Online]. Avaliable from: https://www.nytimes.com/2023/10/18/world/asia/putin-xi-china-russia.html [In English].

Kissinger, H. (2017). Henry Kissinger and Graham Allison on the U.S., China, and the Thucydides’s Trap at the Harvard Club of New York City. Dialogue with Graham Allison. Harvard Club of New York, July 11. [Online]. Avaliable from: https://www.belfercenter.org/thucydides-trap/book/book-events/kissinger-destined-war [In English].

Mackinder, H.J. (2004). The Geographical Pivot of History. The Geographical Journal Vol. 170, No. 4. Decmber. P. 298-321. [In English].

Xi, J. (2014). Speech at 4th Conference on Interaction and Confidence-Building Measures in Asia Summit. May 20-24. [Online]. Avaliable from: http://www.china.org.cn/world/node_ 7206254.htm [In English].

Megoran, N. Sharapova, S. (2015). Central Asia in International Relations: The Legacies of Halford Mackinder. Intelligence and National Security. Volume 30, Issue 4. P. 570-573. [Online]. Avaliable from: 10.1080/02684527.2013.875372 [In English].

Shirley, Yu. (2019). The Belt and Road Initiative: Modernity, Geopolitics and the Developing Global Order. Asian Affairs. 20 May. [Online]. Avaliable from: 10.1080/03068374.2019.1602389 [In English].

Felix, K. Chang. China’s Belt and Road Initiative: Politics Over Economics. Foreign Policy Research Institute. 19 September 2023. [Online]. Avaliable from: https://www.fpri.org/article/2023/09/chinas-belt-and-road-initiative-politics-over-economics/ [In English].